-

2010-05-27 @ 10:31:55 Permalink Allmänt Kommentarer (0) Trackbacks ()

repotage skrivet i skolan.

”Krig skadar mer än det hjälper.”

Erik vill förändra världen, men han har sitt egna sätt att göra det.
Med hjälp av sin musik sprider han sina åsikter  och sina tanke vägar.

 ”Det går inte att ändra på vårt förflutna med på vår framtid kan vi förändra”

Jag har gått för att möta Erik, 20 år, vid studion han hyr för att ta reda på
vad det är han vill säga med sin banbrytande musik. Studion är ganska liten
men ser riktigt hemtrevlig ut. På väggarna sitter planscher på världens
alla fredskämpar vissa mer kända än andra.

– Människor har krigat i alla tider, men nu är det dags för en förändring,
det är det jag vill göra med min musik. Det är det första Erik säger till mig
när vi satt oss ner vid det lilla bordet i ena hörnet av studion.

Erik sitter där mittemot mig med sina dreads slarvigt uppsatta i en tofs,
och med en klädstil som är allt annat än vanlig.
Det syns på honom att han är kreativ person sin har sina egna åsikter.

 – Jag tycker inte att krig någon gång kan vara helt rättfärdigat
för det finns alltid en annan utväg. Det är knappt ens acceptabelt som
en sista utväg. Jag tycker fortfarande inte att det är okej att använda
det som en sista gång. Varför ska oskyldiga behöva lida för någon annans skuld?

Genom sin musik vill Erik sprida sina åsikter och tankar, framför allt de om fred.

”Det är alltid fel att låta andra lida för ens egen vinning. Med hjälp av min musik
vill jag få människor att inse det. Och inte bara de som krigar, för att krig pågår
är lika mycket länderna runt oms fel, framför allt om de är ett land som säljer vapen.”

För att finansiera sin musik jobbar Erik precis som alla andra.
Han jobbar på en snabbmats restaurang och genom det kan han betala för sin
lilla lägenhet och tack vare vänner kan han hyra studion till ett billigt pris.

Erik har skrivit musik sen han gick i åttan.

– Jag har skrivit musik i flera år, men det är bara nu under det senaste
året som det blivit riktigt seriöst, folk frågar mig hur länge jag tänker hålla på med
det och varför jag gör det, mitt svar blir alltid detsamma. Jag kommer att hålla
på tills jag dör eller en förändring sker”

Erik skriver för att förändra världen.

Medan Erik går för att hämta vatten synar jag studion.
Där finns egentligen allt man behöver för att förändra världen.
Ett sätt för möjligheten att sprida sina åsikter.

 ”En anledning till krig är att fela är mänskligt men att förlåta är gudomligt.”

Erik kollar upp och man ser ärligheten i hans ögon.

Det är egentligen inte mycket som behövs. Allting är bara att ha viljan
att förändra och att vara villig till det.

Det spelar ingen roll vilken hudfärg man har, vilket land, religion eller folkslag man
tillhör. Ingen förtjänar att uppleva ett krig.
Eller att få uppleva ett liv utan ett tryggt ställe att kalla hem.

 


Kommentarer


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback